Երիտասարդ համալրում

Հայհոյանք. 21-րդ դարի քաղաքականության շարժիչ ուժը

Լյուսի Հարությունյան

Ասում են, հայհոյանքն առաջացել է որպես ծիսակարգային սրբազան լեզու, որով մոգերն օրինակ բերքն էին առատացնում, կամ անձրև բերում: Քրիստոնեության ընդունումից հետո այն դարձել է արգելված երեւույթ, ապա ժողովրդական բանահյուսության շնորհիվ վերականգնել իր մոգականությունը: Իսկ վերջին շրջանում դարձել քաղաքական կոմունիկացիայի լիարժեք միջոց:


Սամվել Մարտիրոսյանը հայկական՝ սկզբից բլոգոլորտի ապա ֆեյսբուքի հնաբնակներից է: Տարիներ շարունակ ուշադիր հետևում է քաղաքականությանը և մերձքաղաքական խոսույթին: Հիշում է այն բարի ժամանակները, երբ ասենք լայֆ ջորնալի մեկնաբանություններում գրված հայհոյանքը կարող էր իսկական պատերազմի վերածվել: Հիշում է նաև այն շրջանը, երբ հրապարակային հայհոյանքը սկսեց արտառոց չդիտվել:  

Էլէկտրիկ Երեւանի ժամանակ հայհոյանքը մշակութաբանական տիրույթ մտավ: Առաջինը հիշեցնեմ օրինակ Էլէկտրացանցերի տնօրեն Բիբինի անունը: Վիքիպեդիայում նույնիսկ հոդված էր հայտնվել, որտեղ գրված էր, որ Բիբինը դա արական օրգանի հոմանիշն է: Դե երկար չմնաց և հեռացվեց: Այն ժամանակ նաև զուգահեռ կրթության նախարարի հետ դեպք եղավ, որը փաստացի էլի նմանատիպ մի երևույթ առաջացրեց:

Արմեն Աշոտյանը մեր երկրի քաղաքական գործիչներից հրապարակայնորեն, իսկ ավելի ճիշտ պողոտայորեն ամենահայհոյվածն է: Էլեկտրիկ Երևանի հայտնի դրվագի ժամանակ Բաղրամյան պողոտայում հազարավոր մարդիկ էին հավաքված: Պետք է արժանին մատուցել պարոն Աշոտյանի և՛ նյարդերի ամրությանը, և՛ հումորի զգացմանը: Ամենևին տարօրինակ չէր լինի, եթե նա առհասարակ հրաժարվեր խոսել այս մասին: Հատուկ շնորհակալություն:

Չեմ ուզում դրա մասին խոսել, փաստը մնում էր փաստ որ ես ունեցա խիզախություն: Ամբողջ իշխանության նկատմամբ բացասական լիցքերը, որոնք նաև ամրացվել էին նախորդ օրվա բախումներով պարպեցին ինձ վրա: Բայց ես այդ օրը կարողացա նաև կանխել այն բախումները, որ կարող էին լինել ջրցանային օրվա հաջորդ օրը:
Երբեք պետության որևէ ղեկավար՝ Լեւոն Տեր-Պետրոսյանից մինչև Սերժ Սարգսյան, Ռոբերտ Քոչարյանն էլ ներառյալ, իրեն թույլ չի տվել այդպիսի որակական անկումով, այդպիսի բառամթերքով խոսել քաղաքական ընդիմախոսների մասին: Բոլորն էլ ենթարկել են քննադատության իրենց ընդիմախոսներին, բայց դա արել են մաքսիմալ մակարդակով: Պետական հովանավորություն այդ գործելաոճը չի ունեցել:

Մոգերն ու քաղաքական գործիչները նման են: Երկուսն էլ հայհոյանքն օգտագործում են հաղթելու համար: Մոգերի համար հաղթանակը առատ բերքն էր, իսկ քաղաքական գործիչների համար՝ բանավեճը հաղթելու, կամ գոնե հակառակորդին շարքից հանելու փորձ:

Ազատ Արշակյանը քաղաքական մեր վերնախավի առաջին սերնդի ներկայացուցիչ է: Իր համար հայհոյանքը քաղաքականության մեջ բացարձակապես անընդունելի է: Քաղաքական իր սերնդակիցները չէին հայհոյում՝ անգամ Սովետը, որը քաղաքական գործունեության համար Ազատ Արշակյանին 7 տարվա ԳՈՒԼԱԳԻ դատապարտեց:

Ով հայհոյեց դա պարտված կողմ է, դա ոչնչացած է, ուշադրության արժանի չէ:
Դա զենքի տեսակ է կոպիտ ասած: Մենամարտի ժամանակ զենքի տեսակներից մեկն էլ հայհոյելն է. հայհոյելով հակառակորդին հավասարակշռությունից հանել և շահել: Հիմնականում հայհոյողը ինքն է շարքից դուրս գալիս, որովհետեւ հայհոյելը դա քրեական ենթամշակույթ է, քրեականություն է, դա տգեղ է, դա գռեհիկ է, դա անթույլատրելի է, տհաճ է: Ուրեմն պարտվում է, հայհոյողը պարտվում է:

Ի տարբերություն քաղաքականության, սոցցանցերում հայհոյանքը այլ նպատակ ունի: Այստեղ չեն հայհոյում հաղթելու կամ պարտվելու համար, այստեղ հայհոյանքի առաքելությունը արտահայտած մտքին սուր և ազդեցիկ երանգ տալն է:

Կարծում եմ էսպես լուրջ քննարկումների, այսինքն զանգվածային հայհոյանքի կիրառումը մտավ հայաստանյան ցանց շուտվանից, բայց ուղղված էր Ադրբեջանին: Ապրիլյանի ժամանակ սա շատ մեծ վերելք ունեցավ: Ու հետո մտավ ներքաղաքական դաշտ նույն թվականի ամռանը, ՊՊԾ գունդ, Սասնա ծռեր, այս առճակատումը: Երեւի թե դա առաջին փուլն էր, երբ դառը, բիրտ հայհոյանքները սկսեցին բացահայտ գրվել, ընդհուպ նաև կանանց կողմից օգտագործվել:

Ի տարբերություն սոցցանցերի օգտատերերի, քաղաքական գործիչների արտաբերած յուրաքանչյուր բառ շատ արագ ֆիքսվում է մեր հիշողության մեջ, հայհոյանք լինի դա թե Աստվածաշնչից մեջբերում:

Հիմա քաղաքական մշակույթի մի կարևոր մաս է հայհոյանքը: Մեր Ազգային ժողովում մենք ունենք ձայնագրություններ ամենացածր, բանտախցի մակարդակի հայհոյանքներ կան: Ազգային ժողովի դահլիճը կարծես թե քրեականների հավաքածուի տեղ է, ռազբորկայի տեղ է:
Քաղաքական գործիչը երբ պարտվում է պետք է արժանապատվորեն պարտվի, այ այսպիսի խնդիր կա: Ճիշտ այն չափով, որ չափով, որ քաղաքական գործիչները կունենան արժանապատվություն, ուրեմն այդ չափով էլ հայհոյանքը մեր քաղաքական հարթակից դուրս կմղվի:

Ազատ Արշակյանը քսաներորդ դարի քաղաքական դպրոցի ներկայացուցիչ է: Նրա համար միևնույնն է, որ «քֆուրով վիդեոները» հատկապես քաղաքական գործիչների մասնակցությամբ ցանցում ամենաշատ դիտումներն են հավաքում: Դիտումներ հավաս է վարկանիշ՝ սա արդեն 21-րդ դարի բանաձևերից է:

Իսկ գուցե արժեր մնալ քսաներորդ դարում, որտեղ քաղաքական բովանդակության բացակայության համար, պարզապես ներողություն էին խնդրում, այլ ոչ թե այն քողարկում հայհոյանքով:


Ցուցադրել ավելի

Ա Բեկյան

Ես Անահիտն եմ, «Իմ ռադիոյի» ղեկավարը, որն անսահման կարոտում է առավոտյան իր ուղիղ եթերները։ Ես մարդ եմ, որն ապրում է ռադիոյում ու ռադիոյով։ Աշխարհում ոչ մի բանի հետ չեմ փոխի նոր հաղորդում մտածելու, ստեղծելու ու կյանքի կոչելու պրոցեսը։ Պաշտում եմ նաև իմանալ ռադիոլսողների արձագանքը մեր փոդքասթների ու երիտասարդ ալիքի մասին։ Այնպես որ շատ գրեք մեզ։
Back to top button